Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7
Zoeken

10 online achterbancommunicatie tips

training klas 1Veel medewerkers werken thuis. Ook de OR opereert vaak vanuit huis. Dat vinden veel OR’en lastig. Ze zijn minder zichtbaar en komen minder makkelijk met collega’s in gesprek. Toch is het belangrijk om te blijven communiceren met de achterban. U wilt toch informatie en signalen van de medewerkers hebben. U wilt ze ook betrekken bij de adviesaanvragen en instemmingsverzoeken die de OR op z’n bordje krijgt. De OR kan wel communiceren, maar het gaat op een andere manier. Hoe communiceert u online met de achterban? We geven u 10 online achterbancommunicatie tips.

  1. De OR hoeft de manier van  communiceren niet zelf te bedenken. Vraag uw collega’s hoe de online achterbancommunicatie moet plaatsvinden. Uw collega’s weten zelf heel goed hoe ze geïnformeerd willen worden.
  2. De OR kan natuurlijk een filmpje (vlog) maken waarin iets verteld wordt over het onderwerp waar de OR mee bezig is. Verwacht niet dat iedereen meteen op het filmpje reageert. U kunt wel vaak zien hoeveel mensen hebben gekeken.
  3. U kunt als OR-lid vragen of u mag aanschuiven bij andere online overleggen. Zo hoort u waar uw collega’s mee bezig zijn.
  4. Maak meer gebruik van email. Mail uw nieuwsbrieven naar de medewerkers. Stuur vooraf een aankondiging en eventueel een reminder. De achterban weet dan dat de OR een nieuwsbrief heeft gestuurd.
  5. Vraag aan contactpersonen uit de organisatie om online samen te komen. U belegt een online vergadering. Zo hoort u wat er speelt.
  6. In deze tijd maken veel OR’en een jaarverslag. Dit is een extra communicatiemoment met uw achterban! Als u inspiratie wilt opdoen, volg dan de cursus OR jaarverslag maken.
  7. U kunt wandelen met de achterban. De OR-leden hebben in de lunchpauze gelegenheid om met een collega te wandelen. Als dat door de afstand niet mogelijk is dan kunt u altijd bellen met elkaar. Uit dit 1-op-1 contact krijgt u toch signalen.
  8. Maak vaker gebruik van enquêtes om informatie op te halen. Er zijn gratis tools zoals Survey Monkey te vinden. Vergeet niet de uitkomsten van uw enquête te delen met de achterban.
  9. Vergeet intranet niet. Dat is een plek waar al uw collega’s op kunnen kijken. Zet er iedere maand een blog op. Vergeet er geen foto bij te zetten. Zo krijgt de OR een gezicht.
  10. Communiceer meer met social media. Voordeel van social media als online communicatiemiddel is de interactie: mensen kunnen direct hun vraag stellen of u reageert als OR op vragen of reacties.
De Academy nominatie beste opleider van Nederland 2022

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: