Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7

Zorg voor een goede bezoekregeling

We hebben de afgelopen tijd gezien dat corona met golven komt. Zorginstellingen krijgen daarmee te maken. Zij nemen vervolgens maatregelen. Dat heeft vaak gevolgen voor het bezoek en dus ook voor cliënten. Hoe hou je hier rekening mee? Lastig is dat bewoners en patiënten verschillende behoeften aan bezoek en sociale contacten hebben. Daarnaast zijn locaties, gebouwen, de ligging, de teams en omvang verschillend. Dat kan allemaal gevolgen hebben voor de bezoekregeling.

Een goed plan

Het is van belang dat iedere zorgorganisatie bij een nieuwe coronagolf voor iedere locatie een plan voor bezoek op maat heeft en deze blijft actualiseren. Het moet blijven passen bij de veranderende situatie. Voor elke versoepeling of aanscherping van de maatregelen moet een zorgvuldige afweging gemaakt worden tussen de gezondheidsrisico’s en de kwaliteit van leven van de bewoners en patiënten. Het is van belang dat u als cliëntenraad hierover vroegtijdig het gesprek voert met de bestuurder. De raad moet aandringen op een goed plan, zodat je dat kunt gebruiken als er een bijzondere situatie is. Hierin zouden de volgende uitgangspunten voor een bezoekregeling en corona moeten gelden:

  1. is de bestaande bezoekregeling nog actueel?
  2. Zorg voor een balans tussen kwaliteit van leven en de veiligheid voor de bewoner en het personeel.
  3. Ga ervan uit dat bezoek en sociaal contact essentieel zijn voor de bewoners en patiënten.
  4. Zorg voor maatwerk per afdeling en op organisatieniveau. Iedere locatie kan anders zijn en dat kan gevolgen hebben voor het ontvangen van bezoek.
  5. Bedenk maatregelen voor verschillende situaties. Situaties die heel ernstig zijn en situaties waar er dreiging is. In welke situatie is bijvoorbeeld een mondkapje verplicht en wanneer beperk je bezoek?
  6. Kijk breed. Maak een plan voor verschillende groepen. Die groepen kunnen zijn bewoners, bezoekers, familie, vrijwilligers en zorgpersoneel.
  7. Veiligheid en gezondheid zijn een verantwoordelijkheid van de zorginstelling en van bezoekers. Als zij grieperig zijn dan moeten ze thuisblijven.
  8. Is de besluitvorming zorgvuldig?
  9. Alles staat of valt met duidelijke communicatie. Is dit het geval?

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: