Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7

Werven van kandidaat OR-leden

Hoe komen we aan kandidaat OR-leden?

Het lidmaatschap van een OR heeft meerwaarde. Door de inbreng van de OR wint de besluitvorming binnen een organisatie aan kwaliteit en draagvlak. Het management kan tijdig worden behoed voor onvoldoende doordachte beslissingen. Maar ook voor werknemers biedt het OR-lidmaatschap voordelen, zoals de mogelijkheden om je verder te ontwikkelen, het uitbreiden van je netwerk en het volgen van cursussen. Voldoende redenen om kandidaat te worden bij de komende OR-verkiezingen. Toch blijkt uit onderzoek dat veel mensen zich niet kandidaat willen stellen voor de OR. Het resultaat is dat zo’n 40% van de OR’en één of meerdere vacatures heeft. Wat kan de OR doen om kandidaten te werven? Deze checklist helpt u hierbij.

  1. Heeft de OR in voldoende mate de klassieke wervingsmethoden gedurende de zittingstermijn toegepast? Dat zijn bijvoorbeeld werken aan een positief imago, een regelmatige communicatie met de achterban en een alertheid om signalen vanuit de achterban op te vangen.
  2. Vraag ieder OR-lid gedurende de zittingstermijn uit te kijken naar een mogelijk eigen opvolger.
  3. Zorg dat OR-leden goede faciliteiten hebben, zodat het OR-werk aantrekkelijk is.
  4. Vraag aan de bestuurder om het OR-werk te stimuleren. Dat kan bijvoorbeeld door een oproep van de bestuurder te plaatsen op intranet waarin hij oproept om zich kandidaat te stellen.
  5. Zorg dat er een pool is van contactpersonen. Dit kunnen belangrijke potentiele kandidaten zijn voor de OR. Een contactpersoon heeft al geroken aan het medezeggenschapswerk. De drempel wordt lager.
  6. Is er voorlichtingsmateriaal over het OR-werk. Dit kunt u verspreiden voordat u start met de verkiezingen. U kunt ook een verkiezingskrant maken waarin u mensen oproept om zich kandidaat te stellen. Neem de tijd om iemand te promoten. Met een mailing bent u er niet.
  7. Zorg dat u een OR-lid hebt die vraagbaak is over de verkiezingen. Iemand die goed aanspreekbaar is en die wervend kan vertellen over het OR-werk.
  8. Om OR-verkiezingen tot een succes te maken, is ook de invloed van het management van belang. Managers kunnen het OR-lidmaatschap stimuleren of ontmoedigen. Ze zijn immers iemand regelmatig kwijt aan de OR. Daarop investeren is de moeite waard.
  9. Spreek mensen mondeling aan. Stap op ze af of bel ze op. Een email sturen werkt meestal minder goed.
  10. Hou vol als het even tegenzit.

 

U denkt misschien dat u alles al geprobeerd heeft en dat het niet werkt. Het is dan verstandig om een ander eens te laten meekijken naar uw aanpak. Vraag een begeleider van OR Academy of volg een training achterbancommunicatie. Zo’n training kunnen we op maat maken zodat u gericht naar uw eigen communicatie kijkt.

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: