Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7
Search

Maak gebruik van sociale media om uw achterban te bereiken

Om uw taken als OR goed uit te voeren, is interactie met de achterban een vereiste. Maar hoe maakt u in de organisatie zichtbaar wat de OR doet en voor medewerkers kan betekenen? En hoe blijft u als OR op de hoogte van wat er leeft en speelt onder alle collega’s? Door slim gebruik te maken van sociale media, bereikt u in korte tijd veel mensen.

Voordat u begint

Neem allereerst een kijkje bij de verschillende sociale media. Zoek uit wat er al over uw ondernemingsraad of over een voor uw OR interessant onderwerp wordt geschreven en gedeeld. Onderzoek vervolgens welke sociale media uw achterban graag gebruikt. Denk na over wat u wilt bereiken met een specifiek middel. Maak dan verder afspraken over wie waarvoor verantwoordelijk is en bedenk van tevoren hoeveel tijd u beschikbaar hebt voor sociale media werkzaamheden.

Wanneer gebruikt u welke sociale media?
  • Om standpunten te verzamelen van uw achterban: LinkedIn, Facebook, X

U kunt sociale media gebruiken om standpunten van de achterban te verzamelen, onder andere door een open vraag te laten beantwoorden of door een enquête of poll te maken. LinkedIn, Facebook, X (voorheen Twitter), een eigen website of fora waarop de achterban actief is, lenen zich hier uitstekend voor. De informatie en inzichten die u op deze manier ophaalt, kunt u meenemen in uw adviezen of voorstellen.

  • Om informatie te delen met uw achterban: blogs

Via een blog deelt u wat de stand van zaken of de mening van de ondernemingsraad is over een bepaald onderwerp. Houd rekening met de begrijpelijkheid van het taalgebruik, zodat de boodschap bij een zo breed mogelijk publiek aankomt. De achterban kan hierop reageren en zelf nieuwe ideeën of standpunten aandragen. In een blog kunt u trouwens ook verwijzen naar voorbeelden op het internet en beeld-, audio-, en videomateriaal gebruiken.

  • Voor gerichte acties richting uw achterban: X

Via X kunt u korte berichten ontvangen en versturen en snelle discussies voeren. Wanneer iemand die vanuit persoonlijk belang uw X-account volgt en iets deelt met zijn volgers, bereikt uw bericht een breder publiek. U kunt ook op een bepaald tijdstip met al uw volgers in gesprek gaan. Het is handig om voor deze communicatie een goede hashtag te gebruiken.

  • Om in contact te blijven met uw achterban: Facebook

Ook via Facebook kunt u in contact komen met uw achterban. U kunt bijvoorbeeld een gesloten groep creëren waar mensen openhartig over ingewikkelde onderwerpen kunnen praten. Zo begrijpt u beter wat er op de werkvloer speelt en kunt u deze signalen beter doorgeven aan de bestuurder.

Effectieve communicatie

Het gebruik van sociale media is deel van een groter geheel waarin andere communicatiemiddelen, zoals effectief beïnvloeden, net zo belangrijk zijn. Door het gebruik van sociale media te combineren met persoonlijk contact en slim gebruik te maken andere middelen (zoals een nieuwsbrief), activeert u de doelgroep op allerlei fronten. Meer weten over hoe u als OR uw achterban beter bereikt? Schrijf u dan in voor deze cursus.

De Academy nominatie beste opleider van Nederland 2022

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: