Algemeen
Einde bestuurscrisis FNV nog niet in zicht
Gerechtelijke procedures Met de afwijzing van het voorstel van Asscher en Heerts blijft de bestuurlijke impasse bij de FNV, die inmiddels een jaar duurt, voorlopig voortbestaan. De...

Om uw taken als OR goed uit te voeren, is interactie met de achterban een vereiste. Maar hoe maakt u in de organisatie zichtbaar wat de OR doet en voor medewerkers kan betekenen? En hoe blijft u als OR op de hoogte van wat er leeft en speelt onder alle collega’s? Door slim gebruik te maken van sociale media, bereikt u in korte tijd veel mensen.
Neem allereerst een kijkje bij de verschillende sociale media. Zoek uit wat er al over uw ondernemingsraad of over een voor uw OR interessant onderwerp wordt geschreven en gedeeld. Onderzoek vervolgens welke sociale media uw achterban graag gebruikt. Denk na over wat u wilt bereiken met een specifiek middel. Maak dan verder afspraken over wie waarvoor verantwoordelijk is en bedenk van tevoren hoeveel tijd u beschikbaar hebt voor sociale media werkzaamheden.
U kunt sociale media gebruiken om standpunten van de achterban te verzamelen, onder andere door een open vraag te laten beantwoorden of door een enquête of poll te maken. LinkedIn, Facebook, X (voorheen Twitter), een eigen website of fora waarop de achterban actief is, lenen zich hier uitstekend voor. De informatie en inzichten die u op deze manier ophaalt, kunt u meenemen in uw adviezen of voorstellen.
Via een blog deelt u wat de stand van zaken of de mening van de ondernemingsraad is over een bepaald onderwerp. Houd rekening met de begrijpelijkheid van het taalgebruik, zodat de boodschap bij een zo breed mogelijk publiek aankomt. De achterban kan hierop reageren en zelf nieuwe ideeën of standpunten aandragen. In een blog kunt u trouwens ook verwijzen naar voorbeelden op het internet en beeld-, audio-, en videomateriaal gebruiken.
Via X kunt u korte berichten ontvangen en versturen en snelle discussies voeren. Wanneer iemand die vanuit persoonlijk belang uw X-account volgt en iets deelt met zijn volgers, bereikt uw bericht een breder publiek. U kunt ook op een bepaald tijdstip met al uw volgers in gesprek gaan. Het is handig om voor deze communicatie een goede hashtag te gebruiken.
Ook via Facebook kunt u in contact komen met uw achterban. U kunt bijvoorbeeld een gesloten groep creëren waar mensen openhartig over ingewikkelde onderwerpen kunnen praten. Zo begrijpt u beter wat er op de werkvloer speelt en kunt u deze signalen beter doorgeven aan de bestuurder.
Het gebruik van sociale media is deel van een groter geheel waarin andere communicatiemiddelen, zoals effectief beïnvloeden, net zo belangrijk zijn. Door het gebruik van sociale media te combineren met persoonlijk contact en slim gebruik te maken andere middelen (zoals een nieuwsbrief), activeert u de doelgroep op allerlei fronten. Meer weten over hoe u als OR uw achterban beter bereikt? Schrijf u dan in voor deze cursus.
Algemeen
Gerechtelijke procedures Met de afwijzing van het voorstel van Asscher en Heerts blijft de bestuurlijke impasse bij de FNV, die inmiddels een jaar duurt, voorlopig voortbestaan. De...

OR informatie
Leden van een ondernemingsraad praten, denken en beslissen mee over het beleid van de organisatie. Als OR-lid bent u van veel zaken op de hoogte. Een organisatie...

Algemeen
Werknemers staan er vaak niet bij stil, maar pensioen is één van de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit betekent dat pensioen ook in OR een belangrijke plek in...

OR informatie
De OR of PVT legt via het jaarverslag verantwoording af aan de achterban en de bestuurder. Je hebt de vrijheid om zelf te kiezen wat je in...
