Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7
Zoeken

Onderhandelen begint met goed argumenteren

ruzie en conflicten

Als ondernemingsraad, cliëntenraad of personeelsvertegenwoordiging zit je regelmatig aan tafel met de bestuurder. Als je resultaten wil boeken moet je goede argumenteren gebruiken om de bestuurder te overtuigen. Hiervoor heb je inzicht nodig in de manier waarop je je standpunten en argumenten voor de bestuurder duidelijk kan formuleren.

Soorten argumentatie

Er zijn verschillende soorten argumentatie. Kennis van deze soorten is belangrijk om argumenten van anderen te kunnen herkennen en er adequaat op te kunnen reageren. Er zijn bijvoorbeeld enkelvoudige argumentatie (het standpunt wordt ondersteund door slechts één argument), meervoudige argumentatie (er zijn meer argumenten), nevenschikkende argumentatie (er zijn meer argumenten die van elkaar afhankelijk zijn) en onderschikkende argumentatie (argumenten om je argument te ondersteunen). Een paar tips:

  • Een goed argument sluit vaak aan bij wat de ander belangrijk vindt. Die ander is gemakkelijker te overtuigen als jouw goede argument aansluit bij zijn of haar doelen en belangen.
  • Maak gebruik van objectieve bronnen om je standpunt te onderbouwen. Bijvoorbeeld met cijfers uit de branche of uit wetenschappelijk onderzoek.
  • Maak gebruik van je rol als autoriteit. Een OR, cliëntenraad of PVT is de autoriteit van de achterban. Jullie weten immers wat er leeft. Maak daar gebruik van.
  • Bereid je argumentatie goed voor. Maak ter voorbereiding bijvoorbeeld een argumentatiestructuur. Dat is een boomstructuur waarin je bovenin formuleert wat je standpunt is. Vandaaruit lopen er verschillende ‘takken’ naar de argumenten die het standpunt onderbouwen. Kijk kritisch naar de formulering van je standpunt en argumenten. Beoordeel vervolgens of het verband ertussen logisch en begrijpelijk is. Zo kan je veel kritische vragen of aanvallen voor zijn.
  • Als je begint met een argument, hou het dan kort. Als je heel veel tijd nodig hebt om een punt te maken dan ben je minder geloofwaardig dan wanneer je kernachtig je punt formuleert.
  • Gebruik persoonlijke ervaringen om je punten te onderstrepen. Dat maakt vaak indruk en jouw ervaringen zijn moeilijk te weerleggen.
  • Als de ander reageert, schrijf dan zijn argumenten op. Je kan er dan puntsgewijs op
  • Je krijgt in de discussie soms kritiek. Neem de kritiek nooit persoonlijk op, en hou bij de argumenten de emoties erbuiten. Het gaat om zakelijke argumenten die de doorslag moeten geven.

Hoe beter je onderhandelt, hoe meer je kan bereiken voor je achterban. Wil je ook beter leren onderhandelen, volg dan de training-Effectief onderhandelen voor de OR/

De Academy nominatie beste opleider van Nederland 2022

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: