Naar de inhoud
<< Naar alle berichten
<< VorigeVolgende >>

OR informatie

Heeft uw organisatie een sterke leercultuur?

Als OR-lid weet u natuurlijk hoe belangrijk talentontwikkeling voor uw organisatie en achterban is. Door de snelle technologische ontwikkelingen en de grotere dynamiek op de arbeidsmarkt is het ontwikkelen en beter benutten van vaardigheden en talenten van werkenden van groot belang. De OECD dringt in haar rapport Skills Strategy Diagnostic report: Netherlands aan op een sterke leercultuur bij individuen, arbeidsorganisaties en opleidingsinstellingen. Deze organisatie wil dat iedereen de vaardigheden heeft om mee te kunnen doen in de samenleving. Daarvoor moeten mensen zich verder ontwikkelen. Blijven leren en ontwikkelen is cruciaal om te slagen in de loopbaan. De OECD noemt in haar rapport 3 prioriteiten voor Nederland. Dat zijn:
  1. Stimuleer de ontwikkeling en betere benutting van vaardigheden en talenten van iedereen. Vooral kwetsbare groepen met lage skills niveaus hebben volgens de OECD aandacht nodig. Onder hen bevinden zich bijvoorbeeld circa 2 miljoen mensen die niet de basisvaardigheden hebben om te lezen, te rekenen en gebruik te maken van computers, sociale media en dergelijke.
  2. Stimuleer het ontwikkelen en beter benutten van vaardigheden en talenten op de werkplek, onder andere door werkplekken zo in te richten dat werkenden zich verder kunnen ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door taken te rouleren of teams meer verantwoordelijkheden te geven. Dit is niet alleen nodig om de productiviteit en concurrentiekracht van bedrijven te versterken, maar ook om plezier in het werk en duurzame inzetbaarheid te vergroten.
  3. Bevorder een sterke leercultuur in Nederland. Blijven leren en ontwikkelen is cruciaal om te slagen in de loopbaan. Dat besef is nog niet overal stevig genoeg doorgedrongen, bij individuen niet, bij arbeidsorganisaties niet en bij opleidingsinstellingen niet. Hier valt nog veel te winnen.

De OECD vindt dat er een gezamenlijke aanpak nodig is van alle betrokkenen. De SER staat hier achter en vraagt alle betrokkenen om tot een gezamenlijke actieagenda te komen om verdere uitwerking te geven aan de aanbevelingen. Dit kan leiden tot een nationaal akkoord waarin overheden, sociale partners, onderwijsinstellingen en andere stakeholders werken aan een sterke leercultuur. De SER denkt aan een persoonsgebonden leerbudget. Werknemers zouden dit moeten opbouwen voor nieuwe opleidingen of cursussen tijdens hun loopbaan. Ze sparen dat leerbudget bij elkaar met een fiscaal aantrekkelijke spaarregeling. De SER kan nog niet zeggen of het raadzaam is om een ‘ontwikkelrekening’ verplicht te stellen. De plannen van de SER moeten nog verder worden uitgewerkt.  Het rapport van de OECD kan voor uw OR de aanleiding zijn om het opleidingsbeleid in uw organisatie aan de orde te stellen. Wie kunnen er (bij)scholen en is er voldoende budget voor scholing gereserveerd? Wordt er gebruik gemaakt van de scholingsmogelijkheden binnen de organisatie? U kunt het initiatiefrecht gebruiken om voorstellen te doen. bron: SER

<< Naar alle berichten
<< VorigeVolgende >>

Meer berichten

Algemeen

Stilstaan bij het pensioen

Werknemers staan er vaak niet bij stil, maar pensioen is één van de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit betekent dat pensioen ook in OR een belangrijke plek in...

Invloed OR en bestuurder

Communicatie OR en bestuurder

Kent u de bestuurderstaal? De OR en PVT zitten regelmatig aan tafel met de bestuurder, maar soms loopt het overleg niet soepel. De communicatie OR en bestuurder...

OR informatie

Meer jongeren in de OR

Medezeggenschapsorganen vergrijzen. De gemiddelde leeftijd van een OR-lid is al gauw 50 jaar. Dat blijkt telkens weer uit allerlei onderzoeken. De ondernemingsraad en personeelsvertegenwoordiging wordt daardoor steeds...

Waarom OR Academy?

Uitstekende
prijs-kwaliteitverhouding
Kleine groepen
Ervaren en gecertificeerde
trainers
Gemiddelde beoordeling
van een 8,7
Niet goed, geld terug
garantie
Gratis nazorg met de
OR Kennisbank