Cliëntenraden
Valkuilen voor de cliëntenraad
Valkuilen cliëntenraad – OR Academy zoekt het uit! Veel onervaren cliëntenraden zijn zich niet bewust van de gevaren van het medezeggenschapswerk. Ze gaan enthousiast aan de slag...

De ondernemingsraad heeft veel vrijheid in de manier en frequentie van communiceren met de achterban. De WOR schrijft niet voor hoe en hoe vaak de OR de werknemers moet informeren en raadplegen. Toch zijn er wel een paar verplichte momenten.
In de Wet op de ondernemingsraden (WOR) staat niet hoe en hoe vaak de OR met de achterban moet communiceren. De wet gaat er echter wel vanuit dat er communicatie is tussen de OR en de achterban. Zo geeft de WOR een paar gevallen waarin de OR de achterban moet informeren:
De OR is verplicht om de achterban in en over deze situaties te informeren. Werknemers moeten weten wanneer de OR overlegt en wanneer er verkiezingen zijn. De OR moet niet alleen informeren maar mag volgens de WOR de achterban ook raadplegen. Dat betekent dat de OR vragen en ideeën kan voorleggen aan de werknemers. Zij hebben dan de mogelijkheid om hierover mee te denken en hierop te reageren.
De OR moet natuurlijk wel faciliteren dat werknemers ook makkelijk gebruik kunnen maken van deze mogelijkheid. Dat betekent dat je moet nadenken over de manier van bekendmaken van je vraag of idee en dat je zorgt dat werknemers weten hoe ze input kunnen leveren. Vertel ook altijd wat je met de reacties gaat doen en wanneer en op welke manier je een terugkoppeling geeft. Wat is er met de input gebeurd en wat is het uiteindelijke resultaat?
Naast deze formele communicatie moet je natuurlijk ook informeel contact mogelijk maken. Zorg dus dat je goed bereikbaar én benaderbaar bent. Kom niet in de verleiding in een ivoren toren te gaan zitten. Een goede relatie met de achterban is nodig om optimaal te kunnen functioneren als OR. Het heeft de voorkeur om samen met de achterban te bepalen welke communicatievorm gewenst is en hoe vaak er contact is.
Wil je meer tips over effectief communiceren met de achterban, volg dan de Cursus OR en achterban.
Cliëntenraden
Valkuilen cliëntenraad – OR Academy zoekt het uit! Veel onervaren cliëntenraden zijn zich niet bewust van de gevaren van het medezeggenschapswerk. Ze gaan enthousiast aan de slag...

Cliëntenraden
Het overleg met de bestuurder is het belangrijkste moment van de ondernemingsraad. Je kunt dan afspraken maken met de bestuurder. Sommige ondernemingsraden bereiken heel veel, terwijl anderen...

OR informatie
Het verzuimpercentage is volgens ArboNed en Human Capital Care erg hoog. Het is in november opgelopen tot maar liefst 5,1%. Het aantal ziekmeldingen nam in november met...

OR informatie
Gevaarlijke stoffen zorgen voor veel beroepsziekten en zo’n 3.000 doden per jaar. In 2020 verscheen het rapport “Stof tot nadenken”. Hierin staan aanbevelingen die voor een betere...
