Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7
Zoeken

De clientenraad en de coronacrisis

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor cliënten en de instellingen. Deze crisistijd is bijzonder. Afdelingen van ziekenhuizen en verpleeghuizen zijn afgesloten. Bezoekregelingen en de roosters van de dagbesteding zijn veranderd en er zijn veel vragen bij cliënten en het personeel over de veiligheid en gezondheid. Wat betekent deze situatie voor de cliëntenraad? Hoe kunt u uw werk blijven doen? Veel cliëntenraden vergaderen niet meer met elkaar of ze doen dat via Teams of Zoom. Hoe vindt u een weg in deze bijzondere tijd?

Communicatie

Het is in deze tijd anders om met elkaar te communiceren. Sta daarom als cliëntenraad stil bij de communicatie. Hoe communiceert u met elkaar en met de achterban? Hoe is de cliëntenraad bereikbaar? De ondersteuner werkt ook vaak vanuit huis en dat is wennen. Maak afspraken hoe u met elkaar communiceert en vergadert. Bespreek ook met de bestuurder hoe de overleggen het beste kunnen plaatsvinden. Sommige raden bellen iedere week met de bestuurder, terwijl bij andere raden het DB om te tafel zit met de bestuurder . Stel niet de overleggen zo maar uit. Houdt een vinger aan de pols over hoe het gaat en wat er gebeurt aan maatregelen. Biedt daarom aan dat de cliëntenraad graag wil meedenken waar het mogelijk is.

Informatie

Als de cliëntenraad de vinger aan de pols wil houden dan heeft u informatie nodig. Ook tijdens de coronacrisis heeft u gewoon recht op informatie. De cliëntenraad kan vragen om op de hoogte gehouden te worden en informatie te krijgen. Ook kan hij vragen naar huidig of nieuw beleid rondom crisisinterventie, hygiëne, ziekteverzuim onder het personeel, veiligheid of toelatingsbeleid. Maak afspraken over hoe de cliëntenraad het beste geïnformeerd kan worden. Werk samen met de ondernemingsraad. Zij beschikken ook over informatie waar u uw voordeel mee kunt doen.

Invloed clientenraad en de coronacrisis

De cliëntenraad kan ook in crisistijd invloed uitoefenen. Zorg dat u in gesprek blijft met de bestuurder. Bepaal de prioriteiten. Als u dingen opvallen of u krijgt veel dezelfde soort signalen van uw achterban dan kunt u ongevraagd adviseren. Verder heeft de cliëntenraad verzwaard adviesrecht tot 1 juli en per 1 juli 2020 instemmingsrecht over voorgenomen besluiten van de bestuurder over kwaliteit van zorg, veiligheid, gezondheid/hygiëne,  en over voor cliënten geldende regelingen. Dit geldt ook voor beleid rondom toelating of beëindiging van de zorgverlening aan cliënten. Als u meer wilt weten over de bevoegdheden van de cliëntenraad volg dan onze cursus.

De Academy nominatie beste opleider van Nederland 2022

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: