Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7
Search

Rol van de cliëntenraad bij eten

In de zorg is eten vaak hét sociale moment van de dag. Bovendien heeft het een grote invloed op het welzijn van de client en draagt het bij aan een duurzaam herstel. Een belangrijk thema dus voor de cliëntenraad. Maar waar moet u op letten en hoe kunt u invloed uitoefenen op het voedingsbeleid van uw zorginstelling?

Instemmingsrecht bij voedingsbeleid

Volgens artikel 8 van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) hebben zorginstellingen de instemming van de cliëntenraad nodig bij onderwerpen die gaan over voedselaangelegenheden en veiligheid en hygiëne. Ook mag de cliëntenraad ongevraagd advies geven over het voedselbeleid.

Laat uw invloed gelden

Dat uw cliëntenraad instemmingsrecht heeft bij het beleid rondom voedsel, betekent dat u daadwerkelijk invloed kunt uitoefenen en een verschil kunt maken voor uw achterban. Zonder uw medewerking komt er namelijk geen nieuw beleid. En dat geeft u een goede onderhandelingspositie. Stel u voor: de bestuurder wil van cateraar veranderen. Zorg dat u een (redelijk) wensenlijstje klaar hebt liggen en maak dit wensenlijstje onderdeel van de instemmingsaanvraag. Grote kans dat deze wordt ingewilligd.

Raadpleeg de achterban

Voordat u met het onderwerp aan de slag gaat: raadpleeg de achterban. Alleen met hun directe input kunt u een goed plan maken. Want natuurlijk wil de zorginstelling goed, voedzaam, lekker (en betaalbaar) eten. Maar wat is nou echt belangrijk voor de cliënten zelf? Hou een enquête en ga het gesprek aan met cliënten.

Raadpleeg experts

Er zijn externe experts die u kunt inhuren om de kwaliteit van het eten te evalueren en voorstellen tot verbetering te doen. Zij signaleren bijvoorbeeld dat er te veel gebruik wordt gemaakt van zakjes en pakjes met onbestemde e-nummers, of dat het eten te zout of niet gevarieerd genoeg is. En zij helpen de cateraar of keuken om kwalitatief beter eten op tafel te zetten.

Continue dialoog

Zorg dat niet alleen u als cliëntenraad in contact blijft met de achterban over voeding, maar maak de dialoog tussen zorginstelling en cliënten mogelijk. Bijvoorbeeld door een periodieke voedselevaluatie. Zorg ook dat de uitkomsten van deze evaluatie daadwerkelijk leiden tot aanpassingen als dat nodig blijkt te zijn.

Punten van aandacht

Gaat uw cliëntenraad aan de slag met voeding? Let dan in ieder geval op de volgende zaken:

  • Hoe gezond is het eten? Kijk daarbij verder dan basale kwaliteiten.
  • Hoeveel zeggenschap krijgen cliënten over hun maaltijden? Denk aan opdiening, variatie, keuzevrijheid.
  • Zijn de porties groot genoeg?
  • Op welke momenten wordt er eten/drinken aangeboden?
  • Is er voldoende ruimte voor aangepaste diëten op basis van godsdienst of overtuiging?

Kijk tot slot altijd naar de kosten. Maar al te vaak wordt voeding gezien als een soort van sluitpost door de instelling.

De Academy nominatie beste opleider van Nederland 2022

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: