OR informatie
Veel zaken halen de Ondernemingskamer niet
De ondernemingsraad kan op grond van artikel 26 WOR naar de Ondernemingskamer bij een geschil over het adviesrecht. Advocaat Loe Sprengers en promovendus arbeidsrecht Roy Poelstra van...

In de OR is lang niet iedereen het met elkaar eens. Soms is er veel weerstand tegen de koers van de OR of tegen voorstellen van het dagelijks bestuur. De vraag is hoe je met weerstand om moet gaan.
Weerstand roept vaak ergernis op en frustratie. Soms is het zelfs oorzaak van een conflict. Je kan er ook anders naar kijken en weerstand zien als een teken van betrokkenheid. De kunst is om te achterhalen waarop die betrokkenheid is gerichts. Vaak komt weerstand voort uit het beschermen van iets dat van waarde is. Dat vraagt van jou om daar oog voor te hebben.
Achterliggende emotie
Het is handig om te weten dat als je gesprekspartner onlogisch of onredelijk klinkt, er altijd een emotie onder zit die hij of zij wil laten horen. Als je dit beseft, heb je al een belangrijke stap gezet om een discussie te doorbreken. Als je iets zegt dat feitelijk waar is of voor de hand ligt, terwijl je gesprekspartner toch weerstand blijft vertonen, is het verstandig om de volgende vraag te stellen: “Ik hoor wat je zegt, maar waar komt de lading vandaan?” Hierdoor verschuift het accent van de inhoud van het gesprek naar het gevoel erachter.
Niet pushen
Hoe steviger je je standpunt in de OR onderbouwt, des te meer weerstand je krijgt. Herken je dat? Als je weerstand ontmoet, ontstaat de neiging om nog harder te pushen. Dat heeft meestal geen effect. Nieuwsgierigheid tonen werkt vaak wel!
Stel vragen
Vraag rechtstreeks naar de bezwaren, zodat je daarop in kan gaan.
Laat een stilte vallen
Tijdens het gesprek is het soms verstandig om niet meteen op de argumenten van de ander in te gaan. Probeer eens 5 seconden stil te zijn. Dit is voor veel OR-leden een grote uitdaging. Door de stilte krijg je helder of de ander je echt goed begrepen heeft of dat er misschien nog meer zaken spelen. De kunst is vaak om rust en tijd te nemen om weerstand weg te nemen.
Spiegelen
Je kan tijdens de impasse gaan spiegelen. Dat is in je eigen woorden herhalen wat de ander zegt. Dat geeft je tijd om na te denken over je eigen reactie en dwingt je om na te denken over wat de ander nu eigenlijk zegt. Je laat bovendien duidelijk aan de ander merken dat je hem of haar in zijn of haar redenering wil volgen. Dat is voor het overlegklimaat goed.
De relatie of het gelijk
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je echt geen gelijk hebt. In dat geval is het verstandig jezelf de vraag te stellen waarom je dat zo graag wil hebben. De echte waarheid bestaat immers niet. Maar zelfs al heb je wel gelijk, wat doet je als die ander het je niet geeft? Je kan er op dat moment hooguit voor kiezen om elkaars standpunt te begrijpen. Het accent verschuift op deze manier naar de kwaliteit van de relatie. Kies je dus voor je eigen gelijk of voor de relatie?
Omgaan met weerstand speelt ook een rol bij het bij het overleg met de bestuurder. Wil jij meer resultaat bereiken met je onderhandelingen? Volg dan de
OR informatie
De ondernemingsraad kan op grond van artikel 26 WOR naar de Ondernemingskamer bij een geschil over het adviesrecht. Advocaat Loe Sprengers en promovendus arbeidsrecht Roy Poelstra van...
OR informatie
Als ondernemingsraad, cliëntenraad of personeelsvertegenwoordiging zit je regelmatig aan tafel met de bestuurder. Als je resultaten wil boeken moet je goede argumenteren gebruiken om de bestuurder te...
OR informatie
Maar liefst 1 op de 4 werknemers in een risicovol beroep is wel eens het slachtoffer geweest van een bedrijfsongeval. Dit blijkt uit onderzoek van vakbond het...
OR informatie
De Inspectie SZW krijgt een nieuwe naam. Vanaf 1 januari 2022 gaat de Inspectie SZW officieel “Nederlandse Arbeidsinspectie” heten. Dat is bijna hetzelfde als in het verleden....