Vaak gaan de OR-verkiezingen niet door. Er zijn te weinig kandidaten. U loopt het risico dat de bestuurder de OR minder representatief vindt. Dat verzwakt uw positie aan de overlegtafel. Als er vacatures zijn dan moet u het OR-werk met te weinig mensen doen. De werkdruk neemt dan vaak toe. Zorg er daarom voor dat u tijdig begint met werven van kandidaten. Als uw ondernemingsraad al bijna 2 jaar bezig is, is het goed om alvast na te denken over de volgende OR-verkiezingen.
Tijdig beginnen
Als de OR alleen communiceert als de verkiezingen eraan komen dan is hij eigenlijk te laat. Als de ondernemingsraad na 2,5 jaar radiostilte opeens komt met posters, flyers en artikelen in het personeelsblad om je vooral kandidaat te stellen dan zal de reactie lauw zijn. Want als de achterban tussentijds nauwelijks of niets van de ondernemingsraad hoort dan stellen ze zich niet opeens kandidaat. U moet dus eerder beginnen.
Doelen OR-verkiezingen
Het is goed niet lukraak een mooie poster te maken en die te verspreiden. Begin met nadenken over de doelstelling die de ondernemingsraad bij de verkiezingen heeft en wat hij qua communicatie het beste kan inzetten om dit te bereiken. Bepaal als OR eerst met elkaar wat de doelstelling(en) zijn bij de verkiezingscampagne en bepaal dan of bijvoorbeeld een poster of verkiezingskrant daarbij past en wat daarin komt te staan.
Pakkende boodschap
Maak gebruik van foto’s, plaatjes, cartoons om een pakkende boodschap te brengen. Zorg ook voor een aantrekkelijke lay-out. Leg daarbij bijvoorbeeld een link naar wat het bedrijf doet. De OR van een lokale omroep maakt een verkiezingsfilmpje en zet die op YouTube en stuurt iedereen een link om hem te bekijken. De OR van een apothekersketen maakt een ‘recept’ voor een nieuw OR-lid. De kandidaten voor de OR van een ziekenhuis laten zich op hun werkplek fotograferen en bedenken hierbij een eigen slogan; de verpleegkundige Spoedeisende Hulp leert in de OR verbanden leggen; de verloskundige bevalt het OR-werk goed.
Betrek de bestuurder
Benader de bestuurder bij de verkiezingscampagne. Laat hem op een personeelsbijeenkomst of in het personeelsblad wat vertellen over de ondernemingsraad. Wat de OR betekent voor de organisatie. Hoe hij aankijkt tegen het overleg. Waar de OR de afgelopen periode een échte bijdrage leverde aan het directiebesluit. Of wat het zou betekenen als er in de organisatie geen OR zou zijn. Helemaal mooi als hij aangeeft dat het OR-lidmaatschap een pré is en dat hij werknemers stimuleert om zich kandidaat te stellen.
Meer met de achterban doen? Volg de cursus OR en achterbancommunicatie en u gaat naar huis met ideeën om de achterban te bereiken.