Framing is een begrip dat we steeds vaker tegenkomen. Wat is het eigenlijk? Er zijn allerlei definities te vinden. Wij kiezen deze: Framing is het bewust gebruiken van woorden die positieve of negatieve associaties oproepen. Op die manier kun u het standpunt van iemand beïnvloeden. Framing is vaak storytelling in één woord of een paar woorden. In het woord zit vaak een heel verhaal verborgen met een held een slachtoffer en gevaar. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de plofkip of de Sleepwet. Deze woorden hebben een beeld gecreëerd en daarmee mensen beïnvloed. De vraag is natuurlijk wat de OR hiermee kan?
Effecten
Framing zou de denkrichting kunnen veranderen. Dat is voor de OR interessant. Als OR wilt u immers het beleid beïnvloeden. Als er plannen of ontwikkelingen zijn in de organisatie dan kunt u een passend woord hiervoor bedenken. Geef bijvoorbeeld aan dat er een tsunami van zieken komt door de hoge werkdruk. Dit wordt snel onthouden en geeft de noodzaak weer. Als dit wordt opgepakt dan heeft de OR een extra drukmiddel naar de directie. Een tsunami geeft de ongrijpbare omvang weer en zet mogelijk aan tot meer actie. Het is de kunst om iets te bedenken. Test daarom een woord op het framing-effect uit. Vraag bij de collega’s om hun eerste reactie te vragen. Wat vind je bijvoorbeeld van de spionagesoftware (in het kader van het privacybeleid)? Is de eerste reactie de gewenste reactie dan heeft u een sterk frame te pakken en kunt u het woord gaan verspreiden in de organisatie. Veel succes!