Netwerken is een belangrijke vaardigheid. Kennis van netwerktechnieken kan uw OR helpen om zoveel mogelijk doelen te realiseren. Toch doen maar weinig ondernemingsraden dit. Ze zijn zich er niet bewust van of zien de voordelen niet. Netwerken staat in nauwe relatie met lobbyen. Bij netwerken gaat het om het opbouwen en onderhouden van relaties in het voordeel van alle deelnemers van het netwerk. Effectief netwerken is een noodzakelijke competentie om op de hoogte te blijven, kennis te delen en te beïnvloeden. U helpt anderen verder door het geven van informatie en stelt mensen aan elkaar voor. Daartegenover staat dat u met behulp van uw netwerk ook weer verder komt, omdat mensen u waardevolle informatie geven. Dit kunt u gebruiken om invloed uit te oefenen. Kennis is immers macht. Iedereen netwerkt op zijn eigen manier. Toch zijn er wel enkele aandachtspunten. Hieronder vindt u er 13*:
- Het is belangrijk dat netwerken leuk is en blijft! Doe daarom geen dingen waar u zich niet prettig bij voelt. Ga niet netwerken, alleen omdat de OR dat vraagt.
- Bepaal voor uzelf wat u wilt bereiken met netwerken en maak het concreet door doelen te formuleren. Als deze duidelijk zijn, kunt u beter communiceren naar anderen wat u nodig heeft.
- Probeer op een natuurlijke manier contacten te leggen en te onderhouden. Richt u eerst op de relatie en later pas op de zaken. Houd er rekening mee dat netwerken altijd twee kanten op werkt. zorg dat u ook informatie geeft. Daar begint het meestal mee.
- Wees vriendelijk als u iemand benadert, dan komt de rest vanzelf. Zorg dat uw uitstraling vertrouwen wekt.
- Kijk uw gesprekspartner in de ogen. Dit is een teken van (zelf)respect en u maakt op die manier het beste contact.
- Netwerken is gebaseerd op ‘wederzijds vertrouwen’ en ‘gunnen’. Probeer dat vertrouwen niet te schaden.
- Schrijf bij de naam van een contactpersoon informatie over de betreffende persoon, acties die u eventueel moet ondernemen en waar en wanneer je elkaar hebt ontmoet.
- Zorg ervoor dat u (zo mogelijk) OR-visitekaartjes heeft. Deel deze uit aan contacten die er toe doen. Dit is vooral van belang als de OR zijn externe netwerk wilt uitbreiden.
- Als u een waardevolle tip of klacht krijgt, bedank dan uw contact en laat op een later moment weten wat u en de OR ermee gedaan hebben en wat de uitkomst was. Dan voelt uw contactpersoon zich serieus genomen.
- Wees geïnteresseerd, luister en vraag goed door. Zo kunt u aan een heleboel informatie komen waar u wat aan kan hebben, of waarmee u misschien een ander kan helpen.
- Netwerk zonder iets te ‘moeten’ of te ‘willen’. Komen er geen concrete zaken op uw pad, dan is het jammer maar helaas. Wees geduldig, wie weet komt iemand op een later moment nog op uw verzoek terug.
- Praat niet negatief over anderen. De wereld is klein en negatieve uitspraken kunnen bij u terugkomen en het jezelf erg ongemakkelijk maken.
- Wees jezelf. Speel geen rol, want daar prikken mensen vaak snel doorheen.
Het belangrijkste netwerk is de achterban. De achterban heeft veel informatie die u kunnen helpen. Als u het lastig vindt om in contact te komen met uw achterban dan kan misschien een training achterbancommunicatie helpen. U leert dan doelmatig communiceren met het personeel.
* Deze aandachtspunten komen uit het boek ‘Meer handvatten voor de OR’ van Performa uitgeverij, 2012.