Medezeggenschapsorganen vergrijzen. De gemiddelde leeftijd van een OR-lid is al gauw 50 jaar. Dat blijkt telkens weer uit allerlei onderzoeken. De ondernemingsraad en personeelsvertegenwoordiging wordt daardoor steeds minder representatief en de invalshoek van waaruit de OR of PVT denkt kan steeds eenzijdiger worden. Waarom laten jongeren het afweten? En hoe krijgen we de twintigers en dertigers bij de ondernemingsraad? Hieronder volgen enkele tips.
Imago
De OR of PVT zou zich meer moeten profileren op zaken die jongeren aantrekkelijk vinden. Probeer dat in kaart te brengen door enkele jongeren te interviewen. Het is dan ook verstandig eens goed naar het eigen imago te kijken. Hoe komt uw ondernemingsraad over bij de achterban?
Opzoeken
Steek tijd om jongeren actief op te zoeken. Inventariseer hoeveel jongeren er in uw organisatie werkzaam zijn en kijk hoe je ze kunt bereiken. Vergeet ook de flexwerkers en de tijdelijke krachten niet. Misschien wil de afdeling Personeelszaken daar wel bij helpen.
Behoefte
Iedere doelgroep heeft zijn eigen belangen en interesses. Inventariseer als ondernemingsraad eerst eens wat jongeren willen en kijk dan wat de OR voor hen kan betekenen.
Oog voor de loopbaan
Jongeren staan aan het begin van hun loopbaan en hebben daar oog voor. Ze willen zich daarom verder ontwikkelen. De OR heeft scholingsrecht dat mogelijk interessant is voor jongeren. Ze voelen zich vaak wel betrokken bij de organisatie en kijken niet alleen naar hun eigen carrière. Het opbouwen van een netwerk speelt hierbij een rol. De OR staat midden in de organisatie en heeft contact met veel mensen van alle afdelingen. Benadruk deze punten als u jongeren spreekt over de OR.
Interessegebieden
Het spreekt natuurlijk voor zich dat de ondernemingsraad zich verdiept in de interessegebieden van de jongeren. Onderwerpen als flexibele werktijden, kinderopvang of het loopbaanbeleid spreekt hen eerder aan dan de pensioenregeling.
Taken
Het lukt vaak niet om jongeren in de ondernemingsraad te krijgen. Probeer ze te strikken met taken die aantrekkelijk voor hen zijn. Het maken van OR-pagina´s op intranet of de organisatie van een debat in de kantine zijn hier voorbeelden van.
Tijd
De twintigers en dertigers hebben vaak weinig tijd. Ze zijn met hun loopbaan bezig en krijgen kinderen. Tijdgebrek weerhoudt veel jongeren zich verkiesbaar te stellen voor de ondernemingsraad. Zorg dat het aantal OR-uren goed met de bestuurder is geregeld. Kijk ook naar de zittingstermijn van de OR-leden. Kan die korter?
Meer jongeren in de OR heeft ook te maken met het contact met de achterban. Als dat goed is dan wordt het makkelijker om jongeren te bereiken. Als u tips wilt over achterbancommunicatie volg dan onze cursus OR en achterbancommunicatie.