Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7
Zoeken

Leer actief te luisteren

Luisteren is voor een OR-lid van groot belang. Wat wil de bestuurder precies? Geeft hij wel antwoord op de vragen van de OR? Het gaat hierbij niet om passief luisteren (naar muziek bijvoorbeeld), maar om actief luisteren. Bij actief luisteren zijn degene die iets zegt (zender) en de luisteraar (ontvanger) allebei actief bij het proces betrokken. Onder actief luisteren verstaan we dat De ‘ontvanger’ de ‘zender’ laat weten wat hij ontvangt (het zogenaamde terugkoppelen). De zender kan controleren of zijn boodschap juist overkomt. Zo nodig kan hij dan verbeteren. Behalve de feitelijke boodschap worden ook de achterliggende gedachten en gevoelens in het communicatieproces betrokken. Het gaat om feiten en om de beleving daarvan. Een voordeel van actief luisteren is het scheppen van duidelijkheid. Door de uitgezonden boodschap opnieuw weer te geven, voorkomt u misverstanden. U stimuleert met actief luisteren om open te staan voor de gedachten en gevoelens van de ander.

LSD

Actief luisteren wordt ook wel weergegeven met de letters ‘LSD’. Deze letters staan voor:

Luisteren >      geïnteresseerde houding

>      knikken

>      oogcontact

Samenvatten >      in eigen woorden vertellen wat u hebt begrepen van de ander

>      checken of dit klopt

Doorvragen >      open vragen (hoe, wanneer, waarom…)

>      gesloten vragen (antwoord: ja, nee)

De Academy nominatie beste opleider van Nederland 2022

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: