Patiënten ervaren regelmatig onnodige zorg. Denk aan onnodige controle- of vervolgafspraken, behandelingen of medicatie. Uit een onderzoek van het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland, blijkt dat 41% van de patiënten hier de afgelopen twee jaar mee te maken heeft gehad. Volgens Arthur Schellekens, directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland, wordt ‘de ervaring en kennis van patiënten nog veel te weinig benut om de zorg in Nederland passender te maken’. Hoe verbeter je de zorg met de inbreng van de patiënt, zodat deze uiteindelijk de juiste aandacht krijgt?
Minder onnodige (controle)afspraken
Een van de manieren om overbodige zorg terug te dringen, is het reduceren van onnodige (controle)afspraken. Veel patiënten vragen zich af of de frequentie van controles noodzakelijk is. Bovendien kunnen veel dingen, zoals het delen van de uitslagen van een onderzoek, volgens patiënten ook digitaal of via de telefoon geregeld worden. Dat bespaart zorginstellingen veel tijd en geld.
Betere samenwerking binnen de zorg
Een andere manier om onnodige zorg te verminderen, is het verbeteren van de samenwerking tussen huisartsen, apothekers, ziekenhuizen en andere zorginstellingen in Nederland. Vaak moeten patiënten dezelfde onderzoeken doen omdat zorgprofessionals of instellingen niet bij elkaars gegevens kunnen of niet met elkaar communiceren. Bovendien zijn er jaarlijks veel vermijdbare ziekenhuisopnames door medicatiefouten, onder andere omdat zorgverleners de medicatiegegevens van hun patiënten niet goed kunnen inzien.”
Praten met de patiënt leidt tot minder onnodige zorg
Uit het bovengenoemde onderzoek blijkt dat veel patiënten zich niet gehoord voelen door zorgprofessionals wanneer ze het gesprek aangaan over onnodige zorg. Artsen beroepen zich vaak op protocollen en richtlijnen, maar dat is voor patiënten niet voldoende. Beter is het als professionals het gesprek aangaan met patiënten en goed luisteren naar wat er volgens de patiënt nodig is en wat de invloed daarvan is op de kwaliteit van leven. Niet behandelen kan trouwens ook een optie zijn. Het idee is om samen met de patiënt tot een beslissing te komen.
Bron: Patientenfederatie