Een ondernemingsraad moet zowel jonge als oude medewerkers vertegenwoordigen. Bij veel OR’en is de gemiddelde leeftijd van de OR-leden boven de 50 jaar. Ondernemingsraden willen graag verjongen, maar het is soms lastig om jongeren te interesseren voor het OR-werk. De SER ontwikkelde samen met jongeren een nieuwe publicatie met praktische adviezen waar elke organisatie zijn voordeel mee kan doen.
De publicatie gaat in op de belevingswereld van jongeren, hoe u jongeren enthousiast krijgt, OR-vaardigheden en veranderingen voor effectief contact met jongeren en over een kick-off met jongeren. Jongeren hebben een frisse blik en geven graag hun input. Ze bieden een ondernemingsraad ook een inkijkje in onderwerpen die voor alle collega’s van belang zijn. Ze verschillen vaak in leeftijd van het gemiddelde OR-lid en zitten ook in een andere levensfase. Daardoor kijken ze anders naar hun werk. Een OR die jongeren wil bereiken en betrekken houdt hier rekening mee. Bekijk hier de volledige publicatie.
OR Academy geeft ook tips om jongeren te bereiken. Kijk hier voor de tips.