Als gevolg van de opeenstapeling van werk lijkt er niets uit uw handen te komen. De “to do” list wordt steeds langer. U moet de stukken van de OR-vergadering nog lezen. Uw nog te beantwoorden mails nemen toe. De combinatie van medezeggenschapswerk en ‘gewoon’ werk is lastig. Je hebt maar een paar uur voor je werk als OR-lid. Overwerk is aan de orde van de dag. Stond u voorheen altijd voor iedereen klaar, nu neemt de collegialiteit af. Dit is een risico voor de gezondheid van werknemers en voor de organisatie als geheel. Wat kunt u in ieder geval doen? U kunt met timemanagement het werk enigszins verlichten. Hieronder volgen 13 tips:
- Zorg als OR voor een duidelijke prioriteitenlijst.
- Zeg uw achterban niets toe voordat u weet of u er wel tijd voor hebt.
- Werk geconcentreerd. Doe ook eens de deur dicht of ga op een stilte werkplek zitten.
- Kies een moment om e-mails te beantwoorden in plaats van de hele dag e-mails tussendoor te behandelen.
- Als u in de CC staat kies er dan voor om de email niet te lezen. Dit scheelt veel tijd.
- Ga niet meteen aan de slag met een e-mail. Kies eerst om te verwijderen of delegeren.
- Lees elk bericht maar één keer.
- Plaats de e-mails in mappen.
- Neem na iedere OR-vergadering de tijd om te plannen. Zo gaat u systematisch om met uw tijd.
- Houdt een vaste tijdsindeling per dag of week aan.
- Plan ook ruimte voor extra klussen. Hierdoor krijgt u lucht in uw agenda.
- Plan de helft van wat u nu gewend bent op een dag te plannen.
- Volg een Training timemanagement van een dag. Dat helpt echt.