Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7

De OR en de pers

Ondernemingsraden komen steeds vaker in het nieuws. Meestal in de krant of op nieuwssites, maar ook al regelmatig op televisie. Sommige OR’en zoeken bewust de pers op, andere krijgen onverwacht een journalist aan de lijn. De meeste OR-leden zijn niet gewend om met de pers te praten. Dat vormt een risico, want als ze de verkeerde dingen zeggen valt iedereen over de ondernemingsraad heen. Sta daarom eens stil bij uw omgang met de pers en de media.

OR en de pers

OR’en benaderen de pers niet vaak. Ze denken er niet aan of ze willen de vuile was niet buiten hangen. Toch kan het benaderen van de pers de OR het nodige opleveren. Het is een middel om de druk op de bestuurder op te voeren als het overleg is vastgelopen of als uw organisatie niets aan misstanden doet. Het benaderen van de pers is vaak slecht voor de relatie met de bestuurder. De meeste bestuurders zullen het namelijk niet prettig vinden om in het nieuws te komen via de OR.

Geheimhouding

Sta dus vooraf uitvoerig stil of u de pers benadert. Bedenk ook welke aanpak in een bepaalde situatie het meeste succes heeft. Misschien heeft dreigen met de rechter wel meer effect dan het bellen van een journalist of het plaatsen van een bericht. Naast de relatie met de bestuurder moet u ook rekening houden met de geheimhouding. Let op dat u geen onderwerpen op internet, de televisie of radio bespreekt die onder deze geheimhoudingsplicht vallen. Het kan een OR-lid zelfs z’n baan kosten als hij zo de bedrijfsgeheimen openbaar maakt. Kijk daarom goed naar de regels voor geheimhouding in de Wet op de ondernemingsraden (WOR), die u in artikel 20 terugvindt.

Medialandschap

Als de OR heeft besloten zijn boodschap naar buiten te brengen, zijn er verschillende mogelijkheden. Het medialandschap is immers breed. Zet daarom op een rij welke media u wilt benaderen. Wilt u bijvoorbeeld in de krant, op een nieuwssite, op de radio of op (de lokale) tv? De OR kan het ook intern houden door een tekst of ingezonden brief te sturen naar het bedrijfsblad. Dan lezen voornamelijk uw collega’s de boodschap. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om de tekst naar een huis-aan-huisblad, regionale of landelijke krant te sturen. Als de brief niet te lang is, is de kans groot dat hij wordt opgenomen.

Dit artikel over OR en de pers komt uit het boek Extra handvatten voor de OR. Daarin staat ook hoe u een persbericht maakt.

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij:

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat u onze website zo goed mogelijk kunt gebruiken. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u hiermee akkoord gaat.