Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7

5 tips om de krappe arbeidsmarkt in de zorg te lijf te gaan

We merken allemaal dat er te weinig personeel is in de zorg. Medewerkers gaan weg, anderen zijn ziek. Het wordt steeds moeilijker om personeel te vinden voor de zorg. Daarmee loopt de zorg gevaar. Wat kunnen de cliëntenraden hiermee? De cliëntenraad kan de bestuurder of manager naar de plannen vragen. Als het onderwerp niet op de agenda staat, zorg dan dat het er de volgende vergadering op staat. OR Academy helpt u hierbij met vijf tips om de krapte op de arbeidsmarkt te lijf te gaan. Handig om bij de hand te hebben als u dit onderwerp met de bestuurder bespreekt.

Tip 1: Houd bestaand personeel vast

Leidinggevenden moeten het gesprek aan om te kijken hoe ze de medewerkers kunnen behouden. Naast een goed salaris, ongebreidelde scholingsmogelijkheden en goede arbeidsvoorwaarden, is ook de werkomgeving belangrijker dan ooit. Zorg dan ook voor een aantrekkelijke en veilige werkomgeving. Maak van je werk een ontmoetingsplaats waar medewerkers zich helemaal thuis voelen. En verminder de administratieve rompslomp. Daar houden de meeste medewerkers niet van.

Tip 2: Bied parttimers meer uren aan

Van alle werkenden, dat zijn er 9,4 miljoen, werkt bijna de helft parttime. Bij vrouwen is dat percentage zelfs 73%. Veel werken er in de zorg. Daar is veel winst te behalen. Anticipeer daarop door in de vacatures meer contracturen aan te bieden.

Tip 3: Verlaag de vacature-eisen

Natuurlijk zoeken alle werkgevers naar medewerkers met ervaring. Maar als die niet te vinden zijn, moet je mensen aannemen zonder ervaring. Werkgevers verlagen hun selectie-eisen. Een goede opleiding is dan van belang. Dat is nog altijd beter dan met lege handen staan. Want het werk moet toch gedaan worden. Vraag als cliëntenraad hoe het management hier tegenaan kijkt.

Tip 4: Werk slimmer

Slimmer werken kan door met hetzelfde aantal werknemers meer werk te verzetten. Dat kan door meer gebruik te maken van automatisering en robotisering. Denk aan slimme hulpmiddelen zoals tablets, sensoren of apps op de telefoon. Dat vergt wel extra investeringen, maar die verdienen zich op termijn terug en verhogen de  arbeidsproductiviteit. Dat zijn voordelen, maar het mag niet ten koste gaan van persoonlijke aandacht en menselijk contact. Dat blijft belangrijk in de zorg.

Tip 5: Langjarig personeelsbeleid

Kijk naar het personeelsbeleid en maak een inschatting van het personeelsverloop. Met een goede analyse weet het management eerder in te spelen op het personeelsverloop. Is het ziekteverzuim hoog, zorg dan dat er voldoende mensen zijn om het werk op te vangen. Als dat niet wordt gedaan dan loopt iedereen op z’n tenen en de kans is groot dat er weer iemand omvalt. De werkdruk wordt dan steeds hoger. Door goed te plannen kan het management veel problemen voor zijn.

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: