De brandstofprijzen stijgen maar door. Autorijden wordt daardoor steeds duurder. Medewerkers vragen dan al snel om een hogere kilometer vergoeding dan de 0,19 die zij krijgen. De kilometervergoeding dekt de kosten bij lange na niet meer. Toch wordt de onbelaste kilometervergoeding van 0,19 euro per kilometer niet verhoogd. Dat geeft het demissionaire kabinet aan. Een werkgever kan natuurlijk wel meer kilometervergoeding betalen, maar die wordt belast.
Geen verhoging
De onbelaste kilometervergoeding is al sinds 2006 niet meer geïndexeerd. In die periode is het autorijden wel duurder geworden. De vraag is waarom de overheid de vergoeding sinds 2006 nooit meer verhoogd heeft. De onbelaste vergoeding blijft hetzelfde, omdat de overheid de belastinginkomsten niet wil missen. Een verhoging van één cent kost de overheid al zo’n 130 miljoen euro aan belastinginkomsten, meldde het ministerie van Financiën aan RTL Z.
Prioriteit
In sommige cao’s en bedrijfsreglementen is geregeld dat een medewerker meer krijgt dan € 0,19. Die vergoeding houdt dan rekening met de werkelijke kosten die een medewerker maakt met de auto. Toch heeft een verhoging van de vergoeding geen hoge prioriteit bij belangenverenigingen en vakbonden. In de afgesloten CAO’s staan geen nieuwe afspraken over een hogere kilometervergoeding. De vakbonden vinden een verhoging van de lonen belangrijker, omdat daar alle werknemers wat aan hebben en niet alleen de automobilisten. De OR en de PVT kunnen de bestuurder vragen om het openbaar vervoer te stimuleren. Medewerkers die met het openbaar vervoer reizen krijgen de werkelijk gemaakte kosten vergoed. In dat geval is het hele bedrag belastingvrij en het is nog goed voor het milieu ook.