OR informatie
Meepraten over de toekomststrategie
Als OR heb je ook iets zeggen over het financieel beleid van de organisatie. De bestuurder moet daarom bepaalde financiële informatie met de OR delen zodat jullie...

Het contact met de cliënten en hun naasten is bij sommige cliëntenraden niet goed. Cliëntenraden weten niet precies wat er leeft bij hun achterban. Dat is een gemiste kans! Als cliëntenraad staat u sterker in het overleg met de zorginstelling als u weet hoe uw achterban tegen een onderwerp aankijkt. Met een enquête komt u hier op eenvoudige wijze achter. De Cliëntenraad van GGZ inGeest heeft bijvoorbeeld een cliëntenpanel. Leden van het cliëntenpanel krijgen 2 tot 4 keer per jaar per email met een link naar een korte online vragenlijst over thema’s waarover de cliëntenraad de mening van de cliënten willen weten. Toch moet u het maken van een enquête niet onderschatten. Er komt meer bij kijken dan u denkt. We geven enkele tips.
Een enquête is een meting van ervaringen, verwachtingen en oordelen van een bepaalde groep mensen. De cliëntenraad kan overal een peiling over houden: van de kwaliteit van het eten tot de tevredenheid over de zorg. Dat kan met een korte of een langere vragenlijst. Het maken en afnemen van een enquête kost tijd. Denk daarom eerst na over de vraag waarom de cliëntenraad een enquête wil uitzetten. Op basis van een duidelijk doel kan de cliëntenraad vervolgens gericht vragen formuleren.
Enquêteren ligt bij veel onderwerpen voor de hand. Als u dit wilt bespreken met de zorginstelling, dan is het nuttig om de mening van de achterban te kennen. Als u weet waarom u een enquête wil uitzetten dan kan de cliëntenraad de doelgroep kiezen. Wie wil de cliëntenraad bevragen? De cliënten en hun nabestaanden, de bezoekers, het personeel? Als ook dit duidelijk is, kunt u de vragenlijst opstellen.
Op vrijwel elk enquêteformulier staan minstens twee soorten vragen. Dat zijn feitelijke vragen, die informeren naar concrete zaken zoals de functie, de afdeling of het dragen van bijvoorbeeld beschermende kleding. Naast de feitelijke vragen zijn er de opinievragen. Deze vragen informeren naar de mening van de respondent. Hoe kijkt hij hier tegenaan? U kunt hier open of gesloten vragen over stellen. Bij gesloten vragen kruist de geënquêteerde een antwoord aan (bijvoorbeeld ‘ja of ‘ nee’). Bij open vragen kan de geënquêteerde zelf het antwoord invullen. Dat levert vaak meer informatie op, maar het kost meer tijd om de antwoorden te verwerken.
Een enquête maken lijkt eenvoudig. Toch kan er van alles misgaan. Let op de volgende knelpunten:
OR informatie
Als OR heb je ook iets zeggen over het financieel beleid van de organisatie. De bestuurder moet daarom bepaalde financiële informatie met de OR delen zodat jullie...

Cliëntenraden
De clientenraad in 101 vragen en antwoorden Cliëntenraden hebben een belangrijke wettelijke taak die meer omvat dan een slechte maaltijd of een vies toilet. Zij dienen ook...

OR informatie
Uw ondernemingsraad vergadert wat af. U hebt in ieder geval de OR-vergaderingen, overlegvergaderingen met de bestuurder en twee keer per jaar de Artikel 24-overleg. Soms loopt uw...

OR informatie
Uw OR overlegt regelmatig met de bestuurder over de veiligheid op het werk of over personeelsbeleid. U staat er vaak niet bij stil, maar u bent aan...
