Betaalbare trainingen voor OR, PVT en Cliëntenraad.

Gem. Beoordeling: 8,7
Search

5 tips om uw communicatievaardigheden te verbeteren

U leest het overal: een effectieve communicatie is de sleutel tot succes. Goede communicatieve vaardigheden gaan veel verder dan het voeren van een goed gesprek. Een teamplayer mentaliteit, een open houding en de juiste dosis empathie spelen ook een belangrijke rol. In een organisatie met een goede communicatie voelen cliënten en medewerkers zich meer betrokken bij hun werk en zijn meer gemotiveerd. Bovendien kan de juiste communicatiestijl anderen sneller overtuigen en daarmee bijdragen aan uw succes tijdens vergaderingen. Maar hoe werkt u aan uw communicatieve vaardigheden? Bekijk de onderstaande tips.

Luister actief naar de ander

Probeer om actief te luisteren naar de behoeften en zorgen van uw achterban. Wacht bijvoorbeeld even met reageren als iemand bij u komt met een hulpvraag of klacht en luister eerst naar zijn specifieke behoeften. Als u vragen stelt, voelt de ander zich  eerder gehoord en begrepen. Het is dus belangrijk om te luisteren, samen te vatten en door te vragen.

Gebruik heldere taal

Niemand heeft baat bij ingewikkeld, archaïsch taalgebruik. Mensen hebben vaak haast en willen snel antwoord op hun vragen krijgen. Communiceer daarom op heldere en beknopte wijze. Treed niet te veel in detail ten beperk u in uw communicatie tot de kernpunten.  In sommige gevallen kunnen AI-tools als ChatGPT u helpen om informatie kort en bondig samen te vatten.

Wees empathisch

Laat merken dat u begrip hebt voor de situatie van anderen. Kijk dus niet alleen naar het belang van management of de organisatie, maar houd ook rekening met persoonlijke omstandigheden van medewerkers of cliënten. Ook wanneer u niet direct aan de wensen van een ander kunt voldoen, helpt het wanneer u de tijd neemt om hun kant van het verhaal aan te horen en daar begrip voor te tonen.

Ondersteun anderen op proactieve wijze

Anticipeer op de behoeften van de achterban voordat ze erom vragen. Van belang is dan dat de cliëntenraad weet wat er leeft.

Gebruik feedback

Maak van elke interactie een leermoment door feedback te verzamelen en te analyseren. Vraag bijvoorbeeld na afloop van een samenwerking om feedback. Gebruik deze inzichten om uw communicatieve vaardigheden voortdurend te verbeteren en een nog waardevollere bijdrage te leveren aan het overleg en de omstandigheden van de achterban. U kunt ook een evaluatie inplannen na afloop van een project of overleg en actiepunten noteren om de volgende keer beter samen te werken.

De Academy nominatie beste opleider van Nederland 2022

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: