Mogen wij ons OR-reglement aanpassen?

Ja jullie mogen het OR-reglement wijzigen. Het OR-reglement is onder andere in artikel 8 van de WOR geregeld. U kunt niet afwijken van uw eigen reglement. U kunt het reglement wel aanpassen. Dat kan als u een bepaalde meerderheid heeft die het wil wijzigen (dit staat meestal in uw reglement). De aanpassingen kunnen niet in […]

Moeten wij een Preventiemedewerker hebben?

Ja, elke organisatie met werknemers is verplicht zich bij te laten staan door één of meer deskundige werknemers. Dit staat letterlijk in artikel 13, lid 1 van de Arbowet. Deze deskundige werknemers zijn de preventiemedewerkers. De Preventiemedewerker heeft verschillende taken op grond van artikel artikel 13, lid 7 Arbowet. Hij werkt mee aan of het […]

Wat is de rol van de OR en PVT bij de RI&E?

De OR en PVT  hebben op het gebied van regelingen m.b.t. arbeidsomstandigheden een instemmingsrecht. Dit staat in artikel 27 van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR). Onder arbeidsomstandigheden valt ook de Risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). OR en PVT hebben dus een sterke positie. De OR  en PVT moeten instemmen met: Het RI&E-instrument dat het bedrijf […]

Wat is het verschil tussen een PAGO en het PMO?

PAGO Veel mensen halen de PAGO EN het PMO door elkaar. De PAGO (periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek) staat in artikel 18 van de Arbowet genoemd. Daarin staat dat de werkgever de werknemers periodiek in de gelegenheid stelt een onderzoek te ondergaan, dat erop gericht is de risico’s die de arbeid voor de gezondheid van de werknemers […]

Hoe kunnen clientenraad en de OR samenwerken?

In zorg zijn verschillende medezeggenschapsorganen actief. Bijna elke zorgorganisatie heeft een ondernemingsraad (or) en cliëntenraad (cr). OR en cliëntenraad adviseren de bestuurder over het organisatiebeleid. Ieder doet dat vanuit zijn eigen perspectief en wetgeving. Zij kunnen op verschillende vlakken samenwerken. Kijk goed waar OR en clientenraad elkaar kunt versterken, maar blijf je eigen doelen, prioriteiten […]

Wat is het recht op enquete?

Een zorginstelling die een stichting of een vereniging is, neemt in haar statuten een cliëntvertegenwoordigend orgaan op die zij het recht van enquête geeft. De zorginstelling kan daarvoor niet alleen de cliëntenraad aanwijzen, maar ook een ander cliëntvertegenwoordigend orgaan. Bijvoorbeeld een cliëntenorganisatie. Via het enquêterecht kan dit orgaan de Ondernemingskamer vragen een onderzoek in te stellen naar […]

Wat doet een clientenraad?

Een cliëntenraad in een zorginstelling komt op voor de belangen van patiënten (cliënten). De raad overlegt met de bestuurders en/of directie en behartigt de belangen van alle patiënten door invloed uit te oefenen en het beleid van de zorginstelling te controleren. De bevoegdheden van de raad zijn geregeld in de Wet Medezeggenschap (WMCZ). De  bestuurders […]

Wat betekent een fusie voor de zittingstermijnen van de clientenraden?

Na een fusie van 2 zorginstellingen ontstaat er één organisatie. Dat zal ook gelden voor de cliëntenraden. De cliëntenraden kunnen opgaan in een nieuwe raad of een centrale raad oprichten waarin vertegenwoordigers van beide instellingen vertegenwoordigd zijn. De kans is groot dsat de zittingstermijnen van de twee cliëntenraden verschillende zijn.  U kunt op verschillende manieren […]

Wie mag lid worden van een clientenraad?

De vraag wie lid kunnen worden van een cliëntenraad is eenvoudig te beantwoorden. Heel veel mensen kunnen lid worden van een clientenraad. In een cliëntenraad kunnen cliënten, ex-cliënten, ouders of andere vertegenwoordigers zitting nemen. Zelfs iemand die onder curatele is gesteld en een curator heeft mag in de cliëntenraad.  Hij mag geen rechtshandelingen verrichten, maar […]

De manager stuurt iemand anders voor ons overleg. Is dat een probleem?

U kunt als cliëntenraad ook met een ander overleggen. Dat hoeft geen probleem te zijn. Het gaat om de zeggenschap. Natuurlijk is het beter als de manager zelf komt, want hij is namelijk de gesprekspartner van de cliëntenraad. Als er een ander in de plaats van de manager komt dan is het van belang dat […]