OR intern (3)
Ja, een OR-reglement is verplicht (art. 8.1). Zo’n reglement is het huishoudelijk reglement van de OR. Er staan alleen onderwerpen in die de OR aangaan. De OR bepaalt in hoofdlijnen zelf de inhoud van het reglement. Er zijn wel een aantal onderwerpen die niet mogen ontbreken, zoals de OR-verkiezingen.
Zoals al eerder aangegeven heeft de bestuurder geen zeggenschap over het OR-reglement. De OR geeft de bestuurder wel de gelegenheid zijn standpunt kenbaar te maken. Vervolgens stelt de OR het reglement vast. Bij meerdere medezeggenschapsorganen bepaalt iedere OR de inhoud van zijn eigen reglement. U vindt een voorbeeldreglement voor de medezeggenschapsorganen van de overheid en een van de overige sectoren op de website van de SER (www.ser.nl/publicaties/) en bij het CAOP (voor de overheid). De SER heeft ook een leidraad voor een PVT. Meer hierover vindt u op de website van de SER.
Meer vragen en antwoorden vindt u in het praktische boek ‘De OR in 153 vragen & antwoorden‘.
In een OR reglement staan onderwerpen die door de wet aan de OR zijn opgedragen of overgelaten. Het heeft voornamelijk een huishoudelijk karakter. Dat geeft de ondernemingsraad de ruimte om zelf artikelen in het reglement te zetten. Sommige onderwerpen zijn wel verplicht:
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â de kandidaatstelling bij OR-verkiezingen (art.10)
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â de OR-verkiezingen (art.10)
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â de invulling van tussentijdse vacatures (art.10)
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â de werkwijze van de OR (art.14). De taken van de secretaris en het regelen van de vergaderingen vallen hier bijvoorbeeld onder.
In de WOR staan ook onderwerpen die een OR kan regelen. Deze onderwerpen zijn niet verplicht. Dat zijn: het instellen van kiesgroepen (art.9.3) en een afwijkende zittingstermijn van de OR-leden (art.12.2). Als uw OR commissies instelt, dan wordt dat in een instellingsbesluit opgenomen als bijlage bij het reglement. Een voorbeeld van een or reglement vindt u hier.
In OR reglement staan geen afspraken tussen de bestuurder en de OR. Dus bijvoorbeeld afspraken over extra bevoegdheden staan niet in een reglement, maar in een ondernemingsovereenkomst van bestuurder en OR.
Â
Als u als voorzitter begint dan wilt u weten wat uw taken zijn. Er is in de Wet op de ondernemingsraden weinig geregeld over de taken van de voorzitter. In artikel 7 van de WOR is nog wel te lezen dat een voorzitter of zijn plaatsvervanger de ondernemingsraad in gerechtelijke procedures vertegenwoordigt. Verder zit de voorzitter om de beurt met de bestuurder de Overlegvergadering voor. Het is logisch dat u als voorzitter ook de OR-vergaderingen voorzit. Meer zult u in de WOR over voorzitten niet vinden. De OR kan zelf allerlei bepalingen en taken van de voorzitter in het OR-reglement opnemen. Als u daar niet uitkomt of u wilt weten hoe andere voorzitters dit geregeld hebben dan kunt u een cursus voor voorzitters volgen. Daar doet u genoeg kennis en ideeën op om uw werk als voorzitter goed in te vullen.
Meer vragen en antwoorden vindt u in het praktische boek ‘De OR in 153 vragen & antwoorden‘.
Â
Werkwijze ondernemingsraad (4)
Ja, een OR-reglement is verplicht (art. 8.1). Zo’n reglement is het huishoudelijk reglement van de OR. Er staan alleen onderwerpen in die de OR aangaan. De OR bepaalt in hoofdlijnen zelf de inhoud van het reglement. Er zijn wel een aantal onderwerpen die niet mogen ontbreken, zoals de OR-verkiezingen.
Zoals al eerder aangegeven heeft de bestuurder geen zeggenschap over het OR-reglement. De OR geeft de bestuurder wel de gelegenheid zijn standpunt kenbaar te maken. Vervolgens stelt de OR het reglement vast. Bij meerdere medezeggenschapsorganen bepaalt iedere OR de inhoud van zijn eigen reglement. U vindt een voorbeeldreglement voor de medezeggenschapsorganen van de overheid en een van de overige sectoren op de website van de SER (www.ser.nl/publicaties/) en bij het CAOP (voor de overheid). De SER heeft ook een leidraad voor een PVT. Meer hierover vindt u op de website van de SER.
Meer vragen en antwoorden vindt u in het praktische boek ‘De OR in 153 vragen & antwoorden‘.
Steeds vaker verdwijnen vaste werkplekken. Ook de OR kan hiermee te maken krijgen. In artikel 17 van de WOR staat dat u OR recht heeft op faciliteiten. U kunt gebruik maken van de aanwezige voorzieningen die voor het OR-werk nodig zijn. Dat is bijvoorbeeld een vergaderruimte, een eigen kast, bureau, het gebruik van een PC en printer. Deze voorzieningen moeten door de bestuurder ter beschikking worden gesteld aan de ondernemingsraad. In iedere organisatie zijn werkplekken aanwezig, zodat een OR kamer mogelijk moet zijn. Probeer met de bestuurder afspraken te maken om de vaste OR-kamer te behouden. Geef bij de bestuurder aan waarom een eigen kamer noodzakelijk is voor de ondernemingsraad. Misschien moet u intern verhuizen of moet er ergens een wandje geplaatst worden, maar dan kunt u rustig blijven werken met de OR.
Meer weten over de wet en regelgeving? Volg de Basiscursus (W)OR. Meer vragen en antwoorden vindt u in het praktische boek ‘De OR in 153 vragen & antwoorden‘.
In een OR reglement staan onderwerpen die door de wet aan de OR zijn opgedragen of overgelaten. Het heeft voornamelijk een huishoudelijk karakter. Dat geeft de ondernemingsraad de ruimte om zelf artikelen in het reglement te zetten. Sommige onderwerpen zijn wel verplicht:
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â de kandidaatstelling bij OR-verkiezingen (art.10)
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â de OR-verkiezingen (art.10)
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â de invulling van tussentijdse vacatures (art.10)
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â de werkwijze van de OR (art.14). De taken van de secretaris en het regelen van de vergaderingen vallen hier bijvoorbeeld onder.
In de WOR staan ook onderwerpen die een OR kan regelen. Deze onderwerpen zijn niet verplicht. Dat zijn: het instellen van kiesgroepen (art.9.3) en een afwijkende zittingstermijn van de OR-leden (art.12.2). Als uw OR commissies instelt, dan wordt dat in een instellingsbesluit opgenomen als bijlage bij het reglement. Een voorbeeld van een or reglement vindt u hier.
In OR reglement staan geen afspraken tussen de bestuurder en de OR. Dus bijvoorbeeld afspraken over extra bevoegdheden staan niet in een reglement, maar in een ondernemingsovereenkomst van bestuurder en OR.
Â
Als u als voorzitter begint dan wilt u weten wat uw taken zijn. Er is in de Wet op de ondernemingsraden weinig geregeld over de taken van de voorzitter. In artikel 7 van de WOR is nog wel te lezen dat een voorzitter of zijn plaatsvervanger de ondernemingsraad in gerechtelijke procedures vertegenwoordigt. Verder zit de voorzitter om de beurt met de bestuurder de Overlegvergadering voor. Het is logisch dat u als voorzitter ook de OR-vergaderingen voorzit. Meer zult u in de WOR over voorzitten niet vinden. De OR kan zelf allerlei bepalingen en taken van de voorzitter in het OR-reglement opnemen. Als u daar niet uitkomt of u wilt weten hoe andere voorzitters dit geregeld hebben dan kunt u een cursus voor voorzitters volgen. Daar doet u genoeg kennis en ideeën op om uw werk als voorzitter goed in te vullen.
Meer vragen en antwoorden vindt u in het praktische boek ‘De OR in 153 vragen & antwoorden‘.
Â